Google vil have mobilvenlige hjemmesider

Google mobilvenlig hjemmesideGoogle har netop udmeldt, at websites der er optimeret til mobilvisning fra ultimo april, vil blive forfordelt i mobilsøgningernes resultatoversigter. Det gjorde de også i 2015, men forskellen var minimal.

Du hat måske bemærket advarsler i Google Webmaster Tools, der forklarer, at dit website ikke er optimeret til visning på mobile enheder – det er ofte fordi websitet er opbygget i HTML uden Viewport -eller uden særskilt CSS stylesheet tilpasset de lavere skærmopløsninger.

Vil det have betydning for din forretning?

Når Google udmelder en rankingændring, skal det tages meget alvorligt, da det kan få stor indflydelse på trafikken fra Googles søgeresultater.

Men er det alle uden et mobilvenligt website, der vil opleve voldsomme ændringer?

Nej, ikke nødvendigvis.

I Google Analytics, vil du hurtigt kunne se, hvor mange konverteringer, der stammer direkte fra mobile enheder og dermed vil du hurtigt kunne vurdere om det kan betale sig, at få lavet en mobilvenlig version af dit website.

Sådan gør du:

Klik på målgruppe og herefter på mobil, hvor du kan vælge oversigten.

Har du opsat målsporing, så husk at vælg ”konverterende brugere” ved siden af ”Alle sessioner”

Nu kan du se nøjagtigt, hvor mange konverteringer, der kommer fra mobile enheder.

Har du aktiveret E-handalssporing vil salgene blive vist helt automatisk.

Se har du ikke salg via mobile enheder, så er der altså ingen grund til at fare ud og investere i et helt nyt webdesign, men ligger der mange salg her, kan vi kun anbefale at få set på det hurtigt.

For dig der har webshop, så læs mere om SEO m.v. her